BT Yönetişim
alanlarından Değer üretimi alanı ile birincil, kaynak yönetimi alanı ile
ikincil dereceden ilişkili olarak tanımlanmaktadır.
Değişiklik
Yönetimi, hizmet talep edilen değişikliklerin tanımlanmış ve standartlaştırılmış
bir şekilde bildirimini, değişikliklere ilişkin etki değerlendirmesi,
önceliklendirme çalışmalarının yapılması ve bu sürecin onay mekanizması ile
işlemesini ve her aşamanın kayıt altına alınmasını önermektedir. Süreçle ilgi karşımıza
çıkan önemli kavramlardan birisi Acil Değişiklik kavramıdır. Acil Değişiklik
kavramı, diğer sistemleri ve işleyişleri de etkileme olasılığı olan her hangi
bir aksama gibi duruma ilişkin değişiklik talebinin farklı yaklaşımla ele
alınmasına ilişkin bir kavramdır. Acil değişiklik olarak ayrıca etiketlenen bu
değişikliklerin ivedi bir şekilde ele alınması önerilmektedir. Acil değişikliğe
ilişkin dokümantasyon gibi zaman alıcı aşamalarının kısa süreli olarak
atlanarak, değişikliğin sebep verdiği kesintinin anlık ve dolayısıyla geçici
çözümlerle giderilmesi, atlanılan aşamaların sonradan gerçekleştirilmesi önerilmektedir.
Değişiklik durumlarının takip edilmesi ve belirli aralıklarla gerçekleştirilen
değişikliklere ilişkin bilgilerin üst yönetim ve ilgili paydaşlara sunulmasını,
talep edilen değişikliğin giderilmesi sonrasında değişikliğe ilişkin bilgilerin
dokümante edilmesini süreç kapsamında önerilen önemli adımlardır.Peki BT birimlerinden hizmet alan paydaşlar hangi konularda değişiklik talepleri ile gelebilirler ya da talepleri hangi konularda değişiklik yapılmasını gerektirebilir? Uygulamalar, prosedürler, işletilen süreçler, sistem ve hizmetlere ilişkin parametreler değişikliklerden nasibini alabilirler.
AI.6.1 Değişiklik Standartları ve Prosedürleri:
Değişikliklerin operasyonel sistem ve bu sistemin işlevselliği üzerindeki etkileri organize bir şekilde değerlendirilmelidir. Değişikliklere yönelik bütün taleplerin hızlıca değerlendirilmesinin ve değişikliğe ilişkin aksiyonun alınmasının sağlanması için değişikliklere ilişkin taleplerin standart hale getirilmesini sağlayacak süreçler tasarlanmalıdır.
AI.6.2 Etki Değerlendirmesi, Önceliklendirme ve Onaylama
Talebi yapılan tüm değişikliklerin hali hazırda çalışan sistem ve bu sistemin işlevselliği üzerindeki etkileri belirlenmiş standartlar ışığında değerlendirilmelidir. Bu değerlendirme değişikliklerin sınıflandırılması ve önceliklendirilmesine zemin hazırlamalıdır. Değişiklikler üretim ortamına aktarılmadan ve kullanılmaya başlamadan önce değişiklik talebi yapan ve değişiklikten etkilenen paydaşlar tarafından onaylanmalıdır.
AI.6.3 Acil Durum Değişiklikleri
Acil değişiklik olarak tanımlanabilecek, diğer sistemlere ve kuruluşun temel iş yapışına etkisi büyük, hatta sistemler ve süreçler üzerinde kesinti boyutuna varacak kadar önemli olabilecek sorunlara ilişkin değişikliklerin ivedi olarak ele alınması gerekmektedir. Acil değişikliklerde değişikliğe ilişkin aksiyonun gecikmesi maliyeti yüksek olarak addedilmektedir. Bu sebeple değişikliğe ilişkin dokümantasyon ve bütün paydaşların değişikliğe ilişkin katılımını alma gibi süreçler daha hızlı yönetilmek adına geçici olarak atlanmakta ya da daha az paydaş ile değerlendirilmektedir. Fakat acil durum değişikliği sonrası atlanan bu aşamalar giderilmekte ve/veya katkısı alınamayan paydaşlar bilgilendirilmektedirler. Mevcut değişiklik yönetim süreci kapsamında ele alınamayacak olan bu değişikliklerin tanımlanması, değerlendirilmesi ve onaylanması süreçleri farklı tasarlanmalıdır. Acil değişikliklerin öncelikli olarak değişikliğe ilişkin aksiyonun yapılması ve dokümantasyon gibi süreçlerin sonrasında yerine getirilmesi şeklinde süreçlerden geçirilmesi önerilmekte, acil değişikliğe ilişkin test aşamaları ise önemsenmektedir. Çünkü aksiyonu ivedi olarak yerine getirmek, belirli süreçleri atlamak riskliliği artıracaktır.
AI.6.4 Değişiklik Durumlarını Takip Etme ve Raporlama
Değişikliklerin durumları hakkında değişiklikle ilişkili bütün paydaşların bilgi almasını sağlayacak bir raporlama mekanizması kurulması önerilmektedir. Değişiklikler hakkında güncel bilgi alınması bir raporlama ve takip etme sistemini kurulması önemsenmektedir.
AI.6.5. Değişikliklerin Kapanması ve Dokümante Edilmesi
Değişikliğe ilişkin aksiyonlar yerine getirildiğinde ve değişiklik uygulandığında değişiklikten etkilenen süreç adımları ve dokümantasyonun güncelliğinin sağlanması önerilmektedir. Değişikliklerin tam ve eksiksiz olarak uygulamaya alındığından emin olunması adına gözden geçirme süreci tasarlanmalıdır.
COBIT 5 kapsamında,
Sürece ilişkin çok büyük değişiklikler yapılmamıştır. Değişiklik Yönetim Süreci COBIT 5 kapsamında BAI 6 Manage Changes süreci kapsamında aynı isim altında ele alınmaktadır.
Özetle;
COBIT kapsamında kurum içerisinden Bilgi Teknolojileri varlıkları ve süreçlerini etkileyebilecek değişiklik talepleri tanımlanmış standartlar kapsamında bildirilmeli, değişiklik ilgili taraflarca değerlendirilmeli ve onaylanmalı, değişikliğe ilişkin etki analizi ve önceliklendirme çalışması yapılmalı, değişiklikte her hangi bir aksilik durumunda geri dönüş stratejisi belirlenmeli, değişikliğe ilişkin test ve kullanıcı kabul aşamaları işletilmeli ve değişiklik gerekli dokümantasyon yapılarak kapatılmalıdır. Bu süreçler işletilirken acil değişiklikler farklı bir şekilde ele alınmalı, değişikliğin dokümantasyonu sonradan yapılabilecek şekilde değişiklik işletilmelidir. Değişiklik durumlarının ilgili paydaşlar tarafından izlenebilmesi adına ise raporlama mekanizması kurulmalıdır. Burada asıl vurgulanması gereken bir önemli nokta ise CobIT'in değişikliği sorunsuzca uygulanabilmesinden ziyade uygulama adımlarının sistematik olarak yerine getirilmesini önemsemesidir. Uygulayıcılar değişiklik adımlarını tamamlamadan, paydaşlardan gerekli katılım ve onayı almadan, aksilik durumlarında geri dönüş stratejisi belirlemeden ilerledikleri takdirde, iş sonunda değişikliği başarılı gerçekleştirseler bile süreç boyunca yüksek derecede risk taşıdıkları ve sistematik ilerlemedikleri sürece başarısız olarak değerlendirilmektedirler.
0 yorum:
Yorum Gönder